Sabtu, 29 Mac 2014

 10:46 PTG         4 comments
Bismillah dan Assalamualaikum 

Alhamdulillah, cuti kali ini Ustazah sekeluarga dipelawa untuk mengikuti program belia warga Kampung Banting untuk program Mukhayyam Tarbawi JKKK Kg Banting.

Berselfie dulu sebelum bertolak
Jadual telah diatur, penginapan juga telah ditempah dan kami siap sedia bertolak pada petang Rabu jam 3.00 petang.

Sesampai di sana, kami mahu solat asar dahulu. Anak Ustazah mula kegelisahan kerana melihat chalet seperti pondok dan bilik air yang agak kurang selesa. Untuk pengetahuan pembaca juga yang ingin ke sini, keadaan lautnya tidaklah sebiru di Teluk Batik kerana kedudukannya di penghujung malah kawasan nelayan, so airnya agak kelabu dan keruh sedikit. Pengunjung pun tidaklah seramai atau. Sesak sangat di sini. Satu lagi yang mungkin kita tidak selesa di sini ialah masalah lalat yang begitu banyak. Jika nak berbbq memang sesuai tempatnya tetapi siap sedia dengan serangan lalat yang menggelikan, tetapi hanya pada siang hari sahaja. Apabila malam lalat tiada alhmadulillah. Jadi eloklah kita berbbq pada waktu malam.Setelah ustazah meninjau, memang kurang sesuai  lantas ustazah meminta izin untuk mencari penginapan lain yang berhampiran. Kegirangan anak ustazah.
Jika untuk program motivasi atau ikhtiar hidup memang sesuai.

Selesai solat dan meletakkan barang, anak-anak dan ahli yang lain apalagilah , terjun laut untuk mandi manda. Para ibu bapa dan   JKKK yang lain sibuk menyediakan unggun untuk BBQ malam nanti.

Sesi Pegisian Tazkirah
Usai solat maghrib, sedikit tazkirah ringkas diadakan. Bagus pengisian kali ini. Masa yang dinanti untuk menikmati BBQ ayam dan ikan keli. Sambal cicahnya memang sedap hasil tangan Pak Hamid ketua kampung kami. Pada malam itu ada juga yang sibuk memancing dan berbual kosong dianjung chalet. Cuaca agak hangat, ada sebahagian chalet tidak berkipas. Banyak uji kesabaran jauh dari keselesaan. Ustazah mengemaskan tempat makan dan membuatkan bahan untuk sarapan pagi esok seterusnya kembali ke chalet penginapan anak-anak.

Memang best dan sedap
Membantu memanggang
Rajin mereka memancing..macam tak sangkut ikan je
Awal pagi kami bersiap untuk turun  sekali lagi ke laut. Biarlah mereka bermain dan ustazah mahu menyiapkan sarapan pagi bersama ahli JKKK yang lain. Haish! Melihat anak bermain dan berendam ditepi pantai terasa teringin juga dan sempatlah juga menikmati keseronokan bermain dengan anak-anak. Di hati sentiasa teringatkan pelbagai hal dan mendoakan yang terbaik. Sempat juga Ustazah berpesan pada anak-anak jangan lupa memuji Allah SWT sambil bermain.

Paling membahagiakan..ALHAMDULILLAH
Pada masa itu juga, para belia dan bapa sibuk menjalani latihan memanah. Lucu melihat gelagat mereka dan terasa Ukhwah terjalin. 

Sedang diberi tunjuk ajar
Hebat anak muda ini pernah menang peringkat daerah
Setelah penat bermain kena segera bersiap untuk check out dan perlu menyiapkan masakan tengahari . Anak-anak sudah kepenatan dan setelah selesai makan ustazah minta izin untuk pulang dahulu.

Pemandangan indah disepanjang awal masuk ke Teluk Senangin
Pulang dahulu
Padah pulang awal tanpa berkonvoi tersesat juga ustazah lebih 1/2 jam. Setelah sampai di Lekir teringat pula laptop tertinggal di chalet. Astagfirullah  .. Segera ustazah menelefon mereka yang mungkin belum bertolak. Apakandaya semuanya sudah balik dan terpaksalah juga ustazah berpatah balik dan syukur anak tidak merungut.

Syukur segalanya ok dan ustazah sampai area jam 7.00pm , anak-anak dah kenyang dan bersedia pula untuk esok rewang rumah jiran dan mahu membuat kek 3 tingkat.

Semoga Allah mudahkan dan rahmati kita selalu.


Kami meginap di sini


RM140 untuk satu malam


Jika ingin menempah chalet ala pondok sila hubungi nombor di atas











4 ulasan:

  1. Alhamdulillah.program santai tp penuh makna mcm ni wajar diperluas dan disebarluas...

    Terima kasih ustazah berkongsi

    BalasPadam
  2. Boleh eratkan silaturrahim

    BalasPadam
  3. Nanti ke teluk batik pulak cari
    i-Sarahomestay 011-2195 2055 insyaAllah bersih selesa...

    BalasPadam
  4. Dtg teluk batik pulak next holiday 011-2195 2055

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadith Pilihan

Sahabat Blog

Jom Kita Bersilaturrahim