Isnin, 21 Oktober 2013

 9:00 PG         5 comments

 Bismillah dan Assalamualaikum

Alhamdulillah kita bersyukur mempunyai zuriat dan tanggungjawab mendidiknya terletak dibahu ibu bapa. Ustazah apatah lagi, mendidik anak tanpa suami di sisi suatu cabaran yang membahagiakan. Berusaha sebaik mungkin hanya memohon pertolongan daripada Allah swt dengan mencari ilmu melalui pelbagai medium.

i-City Shah Alam
Penyejuk Mata Ustazah
Antaranya perkogsian daripada pondokhabib, ada sebahagiannya sudah menjadi amalan dan sudah merasai nikmatnya. Mari kita kongsi dan amalkan ilmu berikut :

1.Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

Kredit: profdrmuhaya

5 ulasan:

  1. Saya sebagai seorang anak..sangat tersentuh dengan entri ni...walauapun mak ayah tak pernah buat perkara2 sedemikian,tapi saya sebagai anak mungkin kena mulakannya..InsyaAllah..doakan saya..

    BalasPadam
  2. insha allah kak, baca entri ini menyejukkan hati dan muhasabah diri utk mendidik anak dan diri sendiri ke arah yg lebih baik, kak betul ke klu cium anak sewaktu dia tgh tidur nnti hatinya jadi keras dan degil?

    BalasPadam
  3. In sha Allah abak boleh jadi anak yang soleh dan suami yg berjaya memimpin keluarga..

    Aju akak dah cuba cari dlm buku2 tentang pendidikan kanak2 tapi tak jumpa lagi, akak dah cuba sms pada ustaz yg keluarkan kenyataan itu tapi masih tiada sebarang jawapan lagi

    BalasPadam
  4. terima kasih perkongsian yang sangat berguna dan bagus sangat untuk diamalkan.

    BalasPadam
  5. Ustazah ada tips macam mana saya nak dapatkan kembali anak saya yang dipisahkan oleh abahnya sendiri untuk duduk bersama-sama mak mertua.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadith Pilihan

Blog Archive

Sahabat Blog

Jom Kita Bersilaturrahim