Ahad, 10 Mac 2013

 9:44 PTG         6 comments
Assalamualaikum .

Semoga sentiasa dirahmati Allah dan bahagia menyampaikan ilmu kepada anak2 murid. Pada kali ini saya ingin berkongsi senarai semak evedent PAI Ting 1 yang baru mengikut DSP yang ditambahbaik Mulai pertengahan Februari 2013. Ustazah izinkan utk share.
Sila abaikan senarai semak evedent PAI yang lama di sini

SENARAI SEMAK EVEDENT PENDIDIKAN ISLAM TING 1
NAMA : ________________________________                                               TING : __________

BAND
DISKRIPTOR &EVEDENT
CATATAN
STASTUS








BAND 1



B1D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan drpd S.Al-Baqarah mengikut bacaan guru

B1D2E1
Menghafaz kalimah serta potongan ayat drpd s. Al-Baqarah

B1D3E1
Menyatakan: *erti Hadis
·         Hadis sebagai sumber hokum
·         Perbezaan hadis dan al-quran

B1D4E1
Menyatakan pengertian akidah

B1D4E2
Menyatakan Sumber utama akidah

B1D5E1
Menyatakan maksud islam,iman dan ihsan

B1D6E1
Menyebut bukti kewujudan Allah dan keesaanNya melalui alam syahadah

B1D7E1
Menyebut pengertian bersuci dan hukumnya

B1D8E1
Menyebut pengertian dan hukum solat

B1D8E2
Menyebut pengertian solat berjemaah dan hokum melaksanakan solat berjemaah

B1D9E1
Menyebut pengertian solat Jumaat dan hokum menunaikannya

B1D10E1
Menyebut pengertian solat tahiyyaul  masjid dan solat sunat rawatib

B1D11E1
Menyatakan pengertian Jahiliyyah dan keadaan masyarakatnya

B1D12E1
Menyatakan riwayat hidup Rasulullah SAW

B1D13E1
Menyatakan peristiwa Rasulullah dilantik menjadi Rasul

B1D14E1
Menyatakan pengertian hijrah dan sebab berlaku hijrah Rasulullah SAW

B1D15E1
Menyatakan riwayat hidup tokoh-tokoh Islam
# Abu Bakar       # Bilal bin Rabah













BAND 2














B2D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan daripada surah al-Baqarah dengan bimbingan guru.

B2D2E1
Menghafaz ayat daripada surah al-Baqarah iaitu :
Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B2D3E1
Menyatakan isi kandungan ayat-ayatbsurah al-Baqarah dengan betul iaitu: Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B2D4E1
Menyatakan Hadis Aqwal dan Af`al

B2D5E1
Menyatakan isi kandungan Hadith 1; Galakan menuntut Ilmu.

B2D6E1
Menyatakan tujuan mempelajari ilmu akidah.

B2D6E2
Menyatakan empat aspek akidah Islamiah

B2D7E1
Menyatakan maksud rukun iman.

B2D8E1
Membezakan maksud Muslim dan Mukmin

B2D8E2
Menyenaraikan sifat-sifat seorang mukmin

B2D9E1
Menyatakan dalil akli dan naqli tentang kewujudan Allah SWT.

B2D10E1
Boleh mengenal pasti:- benda-benda kotor yang najis
-Jenis-jenis najis

B2D10E2
# menyatakan anggota wuduk
# menyenaraikan rukun wuduk

B2D10E3
Menyebut sebab wajib mandi

B2D10E4
Menyebut anggota bertayamum dan alat tayamum

B2D11E1
Menyatakan rukun-rukun solat fardu

B2D11E2
Menyatakan syarat-syarat menjadi imam dan makmum

B2D12E1
Menjelaskan syarat wajib dan syarat sah solat Jumaat

B2D12E2
Menyenaraikan tiga syarat sah khutbah Jumaat

B2D13E1
Menyatakan bahagian solat sunat rawatib qabilah dan ba`diyyah.

B2D14E1
Menyatakan keadaan masyarakat Arab selepas kelahiran Rasulullah SAW

B2D15E1
Menyatakan kisah Rasulullah SAW semasa:
# Kelahiran  # Bersama ibunya # Bersama datuknya
# Bersama bapa saudaranya  # remaja

B2D16E1
Menyatakan perjuangan Nabi Muhammad SAW di Makkah

B2D17E1
Menceritakan tentang peristiwa sebelum hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah

B2D18E1
Menyatakan sumbangan tokoh-tokoh Islam :
# Abu Bakar    # Bilal bin Rabah

B2D19E1
Menyatakan perkara-perkara berkaitan adab;
# Menjaga fitrah lelaki dan perempuan
#dengan keluarga
#menuntut ilmu
#membaca Al-Quran






BAND 3







B3D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan daripada surah Al-Baqarah dengan betul tanpa bimbingan.

B3D2E1
Menghafaz ayat-ayat surah al-Baqarah dengan betul dan bertajwid iaitu : Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B3D3E1
Menyatakan isi kandungan ayat-ayat drpd surah Al-Baqarah dgn betul iaitu : Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B3D4E1
Menyatakan perbezaan hadis Nabawi, hadis qudsidan al-quran.

B3D5E1
Menjelaskan isi kandungan:
#Hadis 1 : Galakan menuntut ilmu

B3D6E1
Menyenaraikan perkara-perkara yang memantapkan akidah.

B3D7E1
Melakukan amalan-amalan yang memantapkan rukun iman.

B3D8E1
Menunjukkan usaha mempertingkatkan diri menjadi muslim yang mukmin

B3D9E1
Menunjukkan kesyukuran melalui perkataan dan perlakuan bahawa Allah SWT itu wujud.

B3D10E1
Menjelaskan perbezaan antara fardu ain dan fardu kifayah

B3D11E1
#Membezakan jenis-jenis najis dan cara-cara menyucikannya
#Menunjuk cara berwuduk
#Menerangkan cara mandi wajib dan membaca lafaz niat mandi wajib.
#Menunjuk cara tayamum

B3D12E1
Tunjuk cara melakukan solat fardu

B3D12E2
Menerangkan perkara-perkara yang boleh menghalang khusyuk ketika solat

B3D12E3
Tunjuk cara solat berjemaah :
# kedudukan iman dan makmum
#makmum masbuk dan muafik

B3D13E1
Tunjuk cara melakukan solat Jumaat

B3D13E2
Menyatakan rukun khutbah Jumaat

B3D14E1
Menyatakan  # lafaz niat solat sunat rawatib dan solat sunat tahiyatul masjid
#Tunjuk cara solat

B3D15E1
Menyatakan strategi dakwah Rasulullah SAW di Mekah

B3D16E1
Menyatakan kepentingan peristiwa hijrah Rasulullah SAW

B3D17E1
Mencontohi sifat dan amalan tokoh-tokoh Islam:
# Abu Bakar al-Siddiq     # Bilal bin Rabah

B3D18E1
Melakukan adab :
# menjaga fitrah lelaki dan perempuan
#dengan keluarga
#menuntut ilmu
#membaca al-quran






BAND 4
B4D1E1
Membaca ayat2 drpd surah al-Baqarah dgn betul,bertajwid dgn pemerhatian yg khusus kpd hokum nun sakinah dan tanwin

B4D2E1
Menghafaz ayat drpd surah al-Baqarah dgn betul,bertajwid dan lancer iaitu :
Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B4D3E1
Menjelaskan isi kandungan ayat drpd  surah al-Baqarah dengan betul iaitu  ; Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B4D4E1
Membuat kajian tentang: Hadis 1 Galakan menuntut ilmu

B4D5E1
Mempamerkan imej pelajar muslim yang mukmin

B4D6E1
*Melaksanakan cara bersuci daripada najis dengan betul
*Melakukan perlakuan dalam wuduk dengan betul mengikut arahan.

B4D7E1
Membaca bacaan-bacaan dalam solat dengan betul

B4D7E2
Melakukan perlakuan dalam solat mengikut urutan.

B4D7E3
Mengamalkan solat berjemaahbersama rakan di sekolah.

B4D8E1
Membezakan antara solat fardu Jumaat dengan solat fardu zuhur

B4D8E2
Melakukan perkara-perkara sunat pada hari Jumaat

B4D9E1
Melakukan solat sunat rawatib dan tahiyatul masjid

B4D10E1
Melakukan dengan betul adab:
·         Menjaga fitrah lelaki dan perempuan
·         Dengan keluarga
·         Menuntut ilmu
·         Membaca Al-Quran



BAND 5
B5D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan daripada surah Al-Baqarah dengan betul, bertajwid dan lancar.

B5D2E1
Menghafaz ayat daripadasurah al-Baqarah dengan betul,bertajwid dan lancar serta fasih iaitu :
Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B5D3E1
Mengamalkan isi kandungan ayat daripada surah al-Baqarah dengan betul dan istiqamah :
 Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B5D4E1
Mengaplikasikan wuduk dalam kehidupan seharian dan mengamalkan adab ketika berwuduk.

B5D5E1
Melakukan dengan betul dan istiqamah adab:
·         Menjaga fitrah lelaki dan perempuan
·         Dengan keluarga
·         Menuntut ilmu
·         Membaca Al-Quran




BAND 6
B6D1E1
Membaca ayat daripada surah al-Baqarah dengan betul,bertajwid dan lancar serta fasih

B6D2E1
Menghafaz ayat daripadasurah al-Baqarah dengan betul,bertajwid dan lancar serta bertadwir :
Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B6D3E1
Mengamalkan isi kandungan ayat daripada surah al-Baqarah dengan betul, istiqamah dan boleh dicontohi :
 Ayat 1-5,201,255,256,284-286

B6D4E1
Melakukan perlakuan wuduk dengan sempurna dan boleh dicontohi.

B6D5E1
·         Melakukan dengan betul,istiqamah dan boleh dicontohi adab: Menjaga fitrah lelaki dan perempuan
·         Dengan keluarga
·         Menuntut ilmu
·         Membaca Al-Quran



























6 ulasan:

  1. zaman AmiRini dulu xder macam ini.. Alhamdulillah... Sistem pendidikan di Malaysia telah bertambah maju...

    BalasPadam
  2. Saya masih rasa berserabut dengan DSP ini..kenapa ada DESKRIPTOR di BAND 1 tajuk lain kemudian di BAND 2 DESKRIPTOR tu tajuk lain..macam mana nak nilai pelajar? Contohnya D3 B1 = mengetahui asas pengenalan hadis kemudian D3 B2 jadi tajuk ayat kefahaman pulak. Utk B2 Tajuk hadis berubah dari D3 kpd D4..rasa tension dan lama-lama terus rasa nak marah bila tengok deskriptor2 yg seterusnya..

    BalasPadam
  3. D1 & D2 kelihatannya OK..tapi bila sampai D3 dan seterusnya nampak macam tak kena jer..(atau saya yg tak paham) cer terang sket.. check DSP subjek2 len nampak setiap Deskriptor ada kesinambungan dari B1 hingga 6..DSP Pendidikan Islam nampak mcm ada kecacatan..tunjuk pada sesama guru p.i, diorang ckp nampak mcm cacamarba..tunjuk pada guru2 subjek len dia orang kata tak syncronise dan tak berapa relate each other

    BalasPadam
    Balasan
    1. Utk Tanpa nama dan Nisa : Subjek PAI mmg berbeza dgn subjek lain yg mana subjek lain band 1-6 ikut bab, tetapi PAI tidak mengikut bab atau tajuk. apa yg saya susun ini adalah mengikut susunan seperti mana kita perlu key in dlm sistem sppbs. INi dah kira alhamdulillah byk yg disingkatkan berbanding DSP sebelumnya yg terlalu banyak evedent.contohnya bab aqidah tajuk 1 hanya ada hingga band 2 shj sedangkan band lain berada di tajuk lain.Hakikatnya memang kita perlu banyak bersabar .

      Padam
  4. memang pada awal kita nampak kesukarannya tapi sabarlah demi anak-anak kita juga.In Shaa Allah,niat kita baik,Allah akan permudahkan segalanya. Cuma sama-samalah kita pakat-pakat membantu.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadith Pilihan

Blog Archive

Sahabat Blog

Jom Kita Bersilaturrahim