Khamis, 21 Februari 2013

 11:53 PTG         4 comments
Assalamulaikum..
Kita kadang2 selalu menganggap apa yang kita tahu..orang lain pun tahu..malah suka bersangka baik bahawa orang lain lebih tahu dan lebih arif dari kita.

" saya kecapean kak..setiap hari kerjanya bungkus tempe ribu2.. Tambah siap2 rumah majikan, kerjanya dari jam 6.00 ptg hingga 11 malem .. Ngak ada rehatnya, jadi pohon banget akak urut saya boleh ngak?"

Waduh! Yang jadi bidan@ tukang urut adalah mak mertua..gi mana si mahu nolongin..bonda mentua mesti tak nak urut waktu malam sebab dah penat siang mengurut ditambah usianya yang sudah mencapai 75 tahun.."rak opo kue kenang ngurut.." Mula la garu kepala bole ke Ustazah ni..setakat tolong kawan2 kat sekolah tu memang la ada..tapi ngan masyarakat setempat memang bonda mentua la yang pakar..sah dah terkena tempias bonda mentua ni..

Akhirnya urut jg la demi membantu orang yang kesakitan dan kepenatan..sambil mengurut.."dik, ikut sunnah Nabi ngampang mahu hilangkan lelah " konon bercakap gaya Indon.

"Gi mana si kak?"
" sebelum tidur ucapkan Subhanallah , Alhamdulillah dan Allahuakhbar .."sambil bercerita tentang anak Nabi iaitu  Saidatina Fatimah yang mohon kpd Nabi tawanan perang agar menjadi pembantunya dalam urusan rumah tangga kerana letih mengurus sendirian. Lalu Nabi mengajarkan zikir tersebut adalah lebih baik dibandingkan pembantu..

" ooo..gitu ya kak..gi mana nak...sub..sub.."
"Subhanallah.."
" Sub..sub..ha..nallah...lepas tu apa kak lupa..jarang denger.."
Mula la hati sayu..kasihan adik ni..ok ini peluang baik utk saham akhirat ajarkan ilmu...
Ok ikut akak sebut " Subhanallah ..alhamdulillah..Allahuakhbar .."
Akhirnya bole juga dia menyebut walaupun dalam kepelatan..
Semoga Allah sentiasa memudahkan urusan kita utk terus belajar..
" saya jauh dari agama kak..jika akak ngak keberatan..bantuin saya ya kak.."
" In shaa Allah..datang la selalu ke rumah akak..kita belajar sama2..?

Syukur dalam membantu dapat jg mengajarkan ilmu pada mereka yang ustazah anggap perkara tersebut adalah mudah dan satu kelaziman...tetapi rupanya mereka tak tahu..

Walau apapun Ustazah suka bersangka baik pada semua orang..semoga Allah sentiasa mengurniakan kita hidayah..





4 ulasan:

  1. sambil membantu beliau, dapat juga kita berdakwah... alhamdulillah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah kadang2 mmg penat dgn tugas sekolah..tapi bila teringat fardu kifayah dan nak cari bekalan kg akhirat gagahkan juga..sykur dpt kepuasan.

      Padam
  2. YA allah , mujur la ada akk ni , pandai urut ya kak ? sy teringin mau berurut ..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh la jg sikit2 buat bantu kawan2.,akak ni tinggal serumah ngan mertua yg memang bidan so byk belajar dr dia..meh la datang sabak

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadith Pilihan

Sahabat Blog

Jom Kita Bersilaturrahim