Khamis, 31 Januari 2013

Assalamulaikum..

Tidak mampu melihat wajah anak-anak ini ketika mengambil anak pulang dari sekolah agama petang tadi...Hati hanya mampu mendoakan semoga Allah memudahkan dan melapangkan rezeki mereka..


Lindungilah keselamatan mereka ya Allah
Assalamulaikum...
syukur alhmadulillah buku latihan PBS utk darjah 1 -3 & ting 1- 2 sudah ada dipasaran.
Tetapi bagi subjek Pendidikan Islam Ting 1 latihan yang disediakan tidak lengkap hingga band 6..ini disebabkan bab amalan yang perlu di nilai...

Ok bolehlah guru2 dapatkan di kedai buku berhampiran atau pembekal buku mesti ada datang ke sekolah...apa lagi just oder je...



Rabu, 30 Januari 2013

Assalamulaikum...
Bermula jam 3.00 ptg guru2 dijemput utk mendengar taklimat keselamatan kebakaran.
Antara inti pati yang sempat saya catat ialah :

1.Jangan gunakan kain selimut untuk memadamkan api jika tubuh terbakar yang mana kain akan melekat pada kulit dan meninggalkan kesan yang buruk.

2.Jangan gunakan pasir jika tubuh terbakar kerana apabila terkena luka, pasir
itu ada mengandungi kuman..dan menyebabkan kulit semakin parah terkena jangkitan kuman..

3.Berguling dengan tutup muka dengan tangan biar boleh bergerak sepenuhnya.

4.Jangan gunakan air untuk padam api jika badan terbakar kerana..
tompok air akan berkumpul pada kulit dan menyebabkan saraf mati jika tempat kebakaran di kulit serius

Kompenen api
1.Oksigen
2.Heat
3.Fuel

Kebakaran paling bahaya adalah yang melibatkan bahan elektrik dan litar pintas. Bagi mengelakkan hal ini terjadi lakukan pemeriksaan wiring sekurang2nya setiap 3 tahun.
Jangan campur punca elektrik { extension } panas dengan sejuk seperti peti sejuk dan oven.
Beli barang ikut qualiti , apabila murah lebih mudah mengalami kebakaran.
Jika berlalu kebakaran melibatkan bahan elektrik atau litar pintas sila gunakan alat pemadam api ABC Dry Powder yang mampu memadam pelbagai jenis api.

Jangan padam api guna air pada bahan elektrik.
Jangan letak alat pemadam api di dapur atau store room
Elakkan terkena atau terperangkap dengan asap selama 30 saat kerana boleh menyebabkan kita keracunan dan mati ini kerana asap mengandungi toksin yang boleh merosakkan paru2 secara cepat. Asap juga bahaya seperti api kerana ia mengandungi tahap kepanasan yang tinggi.

Jika berlaku kebakaran sila dail no 999 bukan 994 yang telah dimansuhkan atau dail 112 sahaja.
Bermanfaat sungguh taklimat ini untuk keselamatan tidak kira di mana jua kita berada.




بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وبه نستعين والصلاة على النبي محمد هدى ورحمة للعالمين وعلى اله وصحبه أجمعين
اللهم ارزقنا متابعة النبي صلى الله عليه والسلام أولا وأخرا  ظاهرا وباطنا قولا وفعلا وعبادة وعملا صالحا


Assalamualaikum...
Syukur Alhamdulillah tak lama lagi kita akan dapat RM500 drpd kerajaan, nak buat apa ye duit tu..perancangan saya nak beli baju anak2 untuk persediaan aidilfitri nanti...saya ni jenis org suka beli awal dan bila tiba Ramadhan sudah tidak perlu shoppping lagi..maklumlah Sungai Besar ni bila bulan puasa ramai sungguh orang bershopping. Memang berbaloi shoppping di sini barang agak murah dan banyak pilihan.

Bila akan dapat?Pembayaran akan dilakukan mulai 1 Februari hingga 28 Februari 2013 yang mana Datuk Seri Najib bakal melancarkannya pada 2 Februari ini. Bayaran ini adalah  kepada mereka yang menghantar permohonan sebelum 31 Disember. Sesiapa yang lewat daftar akan dapat selepas bulan Februari la..dah dapat nanti gunakan dgn bijak.

Sumber Harian Metro


Selasa, 29 Januari 2013

Assalamualaikum...alhamdulillah kelas sedang dijalankan.Bahagia melihat wajah2 ahli syurga maklum kanak2 yang masih belum ada dosa. Semoga rumah kami dapat mengundang kehadiran malaikat melalui majlis ilmu yang diadakan..Jom baca Quran biar kita dapat kerahmatan dan buat saham akhirat..(testing guna iPad)

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وبه نستعين والصلاة على النبي محمد هدى ورحمة للعالمين وعلى اله وصحبه أجمعين
اللهم ارزقنا متابعة النبي صلى الله عليه والسلام أولا وأخرا  ظاهرا وباطنا قولا وفعلا وعبادة وعملا صالحا


Assalamualaikum..
Satu perkongsian yang baik utk kita cuba amalkan..bagi para suami peringatkan isteri dan anak2 perempuan..bagi wanita solehah jangan kita berhenti melakukan ibadah walaupun Allah bg MC special utk kita :

Senarai  Semak Ibadah Wanita Solehah Ketika “Uzur” 

Bil
Perkara
Tindakan
1
Menjawab azan bagi setiap solat dan berdoa selepas azan

2.
Mengambil  kesempatan berdoa antara azan dan iqamah.
Reward : “ Doa antara azan dan iqamah tidak ditolak.” Riwayat al-Tirmizi

3.
Membantu, menggalakkan dan mendesak sedikit ahli keluarga dalam beramal ibadah antaranya :
      1.Kejutkan ahli keluarga untuk solat subuh dan peringatkan waktu solat.
 2.Gesa mereka supaya solat berjemaah di masjid.
  3.Mempersiapkan tempat solat dan pakaian solat
    4. Nasihati mereka supaya giat beramal.
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang membimbing ke   arah kebaikan, baginya pahala orang yang mengerjakannya.” Riwayat Muslim.

4.
Berzikir dan berselawat dari semasa ke semasa.

5.
Berdoa dan beristighfar.

6.
Mendengar bacaan Al-Quran.

7.
Menuntut ilmu sama ada dengan menonton televisyen @ youtube, mendengar radio atau membaca buku.

8.
Jika di bulan Ramadhan sediakan makanan berbuka dengan ikhlas.
Rasulullah bersabda yang bermaksud : Sesiapa yang menyediakan juadah berbuka untuk orang yang berpuasa, baginya seperti pahala orang yang berpuasa..” Riwayat al-Tirmizi

Assalamualaikum...
Entri kali ini nak ucapkan terima kasih pada Puan Nor Asmawati yang menempah muffin tempoh hari.Syukur inilah rezeki yang Allah beri selepas keputusan nekad akak ambil utk mengajar kelas Al-Quran secara percuma pada penduduk kampung @ jiran tetangga. Pada mulanya memang berat nak mulakan sebab saya ada menerima tempahan roti atau kek sebagai pendapatan tambahan, maklumlah sebagai ibu tunggal kita kena kreatif utk cari duit lebih bg menyara anak 4 orang. Jadi bila buat kelas , saya tak dapat nak ambil tempahan.

Hati berbisik yg menggerakkan hati mereka utk menghantar anak belajar Al-Quran ke rumah saya ini tentu Allah SWT yang menggerakkan hati mereka utk bertemu dgn saya..rasa bertanggungjawab sementelah mereka begitu berharap...tidak sampai hati..akhirnya nekad akan saya ajar  mengikut jadual yg saya tetapkan...tentang pendapatan tambahan saya serah pada Allah SWT bulat2 [tawakkal]...

Jangkaan  saya tepat, baru satu malam ajar, esok  kat sek Pn Noor Asmawati tempah  300 biji muffin..alhamdulilah Allah SWT dah beri ganjaran. 

Muffin Coklat...

Muffin Pisang

Muffin Vanilla Blueberry
 Masuk hari kedua , pagi2 makbonda oder kek 2 tingkat sempena majlis persaraan guru besar di sekolahnya...wah memang tetap jangkaan saya dalam Surah Muhammad ada ayat yang menyatakan bahawa jika kita tolong Allah..Allah akan tolong kita balik...

Kek Untuk Majlis Persaraan Cikgu Musa
Harga kek RM90 tapi saya claim RM50 Shj..sebagai tanda penghargaan pada guru2 yang ajar anak saya

Kek Sifon Pandan Strawberry


Kali ini lagi malu dgn Allah SWT..belum ajar utk kali ketiga Allah dah beri nikmat lagi..kawan Pn Merija order roti sosej sebanyak 100 untuk kenduri cukur jambul..

Dah bole bakar ni..

Semoga Allah sedapkan rasa roti ni..dan terkesan utk rajin beribadah sape yg makan..


 Untuk sekian kalinya...ciklaili pula menempah 2 biji kek sifon pandan dan kek carrot..subhanallah syukur Ya Allah memang tak mampu hitung nikmat pemberian Mu.

Sanah Helwa Laili

Semoga ditetapkan iman, murah rezeki dan panjang umur
Benarlah janji Allah...bila kita yakin pada-Nya...bantuan akan datang apatah lagi ketenangan, subhanallah..walhamdulillah..walailahaillah..syukur hanya pada Mu kami sembah dan hanya pada Mu kami mohon pertolongan...tunjukilah kami jalan yang lurus... 

Selepas ini pasti ada rezeki lagi..









بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وبه نستعين والصلاة على النبي محمد هدى ورحمة للعالمين وعلى اله وصحبه أجمعين
اللهم ارزقنا متابعة النبي صلى الله عليه والسلام أولا وأخرا  ظاهرا وباطنا قولا وفعلا وعبادة وعملا صالحا


Assalamualaikum..
Kepada sesiapa yang ada memohon rayuan ke SBP alhamdulillah Semakan Tawaran Ke Tingkatan Satu (1) Ambilan Kedua di Sekolah Berasrama Penuh Tahun 2013 boleh di semak sekarang melalui direct link di bawah :


http://apps.moe.gov.my/sbpt1/semak_ambilan22013/ 

 

Tahniah! Semoga permohonan Berjaya


Ahad, 27 Januari 2013

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وبه نستعين والصلاة على النبي محمد هدى ورحمة للعالمين وعلى اله وصحبه أجمعين
اللهم ارزقنا متابعة النبي صلى الله عليه والسلام أولا وأخرا  ظاهرا وباطنا قولا وفعلا وعبادة وعملا صالحا


Syukur alhamdulillah dan Terima kasih denaihati.com
  Assalamulaikum..

Alhamdulillah majkis SBB 2013 telah selesai..berbaloi niat pergi semata2 kerana Allah dan ingin bersilturrahim meninggalkan satu memori indah.
 Memandu sorang ditemani radio IKIM meredah perjalanan ..alhmdulillah urusan mudah walau tak pernah pergi Hotel Singgahsana  di PJ.
Sampai baru pukul 1.10 petang dan menanti zohor di surau Hotel sambil menunggu kehadiran teman satu sekolah qasehimanie. Kat surau dah mula bertemu dgn blogger2 cikpjaz.com/,nadot.my, puanbee.com, sharidawati dan ramai lagi yg mahu joint event SBB...
Menuju ke Dewan Mahligai di Hotel Singgahsana sudah ramai yg mula berbaris utk pendaftaran.. 
Aduhai siapalah saya ini jika dibandingkan blogger2 yg sudah terkenal tapi terkesan dgn ucapan denaihati..blogger yang dah lama pasti bermula sebagai blogger baru..so bagi yg baru dgn blog ni jgn ada perasaan giveup atau rendah diri-tp rasa rendah diri juga la..

Saya sebenarnya kagum dgn usaha pihak  denaihatinetwork yang bertungkus lumus dan bermurah hati menganjurkan majlis sebegini..bukan mudah! perlu byk tenaga yang dikorbankan..benarlah ia mengotakan apa yang dikata HIDUP 
KAN UNTUK MEMBERI ..saya pasti kegembiraan,kebahagiaan dan rezeki semakin melimpah ruah pada team mereka ini..itu janji Allah, kita beri satu pada orang Allah SWT balas tujuh dan setiap tujuh tu ada seratus imbuhan lagi..

Forum mini diadakan oleh blogger2 terkenal..syukran atas sharing ilmu berblog oleh ahli panel antaranya beautifulnara,.kujie2.com,nouhas.com,yuyu,,amriawan,amanz
dan dipengerusikan oleh broframestone dan abangensem.

Terharu dalam majlis ada selingan berupa peringatan agar kita berbuat pada ibubapa, kongsi pengalaman di Palastin dan yang paling best lucky draw..

Syukur dapat iPad Mini..bab ni memang cuba amalkan pesan Prof. Dr. Muhaya guna kuasa minda kalau kita yakin boleh dapat..kita akan tarik aura kemenangan tu, bila ambil makanan bufed tapak tangan dah mula gatal tanda nak dapat rezeki..bila nama sahabat Rahmah disebut gembiranya saya..tapi saya? oo..tak pe banyak lagi hadiah..Ya Allah hendaknya dapatlah saya iPad mini tu..tup2..nama diumumkan menggunakan undian secara digital..Alhamdulillah maqbul..syukur ya Allah tak sia2 datang kata Karl Syafek selaku MC pd majlis ini.

Cuma majlis agak lewat habis, syukur dah buat solat jamak taqdim..dan saya amat berharap jangan ada yang sampai ketinggalan asar..bab ni lah yang perlu kita jaga dalam memperolehi nikmat..

oklah kita layan gambar2 semasa di SBB 2013

check mape dulu..dlm hidup perlukan panduan klu tak sesat
Sesi pendaftaran: dpt beg, buku n majalah

Em..sedapnya..

Licin makanan yang disediakan

Malu nak tegur depa ni..

Dapat menyelit sikit jadilah

Bersama Bicaramakdara,cpjaz dan qasih imani

Terindah ..syukur Ya Allah









Rezeki awal berblog...Moga yang menaja iPad ni rezekinya semakin murah


Bersama kak Uji










Moga panjang umur kita boleh jumpa lagi tahun depan








Jumaat, 25 Januari 2013





Assalamualaikum..
Masih terlalu baru dgn dunia blog..atas nasihat guru blog ,saya beranikan diri juga pergi ke Majlis Sepetang Bersama Blogger #SBB 2013 di Hotel Singgahsana Petaling Jaya walau terasa diri terlalu kerdil.
  
Harapan saya di majlis ini nanti banyak perkongsian ilmu yang akan di kutip melalui blogger2 yang terkenal dan yang masih baru berjinak2 dgn blog seperti saya ni..

Kita mesti berani mencuba, terima kasih kepada para penganjur majlis ini denaihati, para penaja & peserta,guru blog www.ciklaili.com dan teman saya akan menemani di majlis ini : qasehimanie.




Syukur nama tersenarai di tangga 124 bersama qasihimanie..em, sedih cikgu Laili tak dpt  pergi kerana ada perhimpunan guru muda di SMK Sg Besar bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin..


 Inilah saya ..kita berteguran dan bersapaan di sana nanti ye..


Banyak debaran yang dirasai tetapi perlu banyak rasa positif..tak dpt nak dicoretkan di sini..




Isnin, 21 Januari 2013

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله وبه نستعين والصلاة على النبي محمد هدى ورحمة للعالمين وعلى اله وصحبه أجمعين
اللهم ارزقنا متابعة النبي صلى الله عليه والسلام أولا وأخرا  ظاهرا وباطنا قولا وفعلا وعبادة وعملا صالحا



Assalamulaikum 
Satu Hadis Qudsi yang menarik :



 Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.aw. Bersabda yang bermaksud : “ Doa tiga golongan yang tidak pernah ditolak ialah pemimpin yang adil, orang yang berpuasa sehingga dia berbuka dan orang yang dizalimi. Allah mengangkat doa tersebut ( orang yang dizalimi) melalui awan pada hari kiamat dan dibukakan pintu-pintu langit untuknya.  Allah berfirman, maksudnya; “ Demi kemuliaan-Ku, sesungguhnya Aku menolongmu selepas beberapa tempoh masa.”
(
Riwayat Ibn Majah dan Ahmad )
   
 
Muhasabah untuk diri; 

1. Jika dilantik menjadi pemimpin walau dlm organisasi yang kecil cuba berusaha menjadi ketua yang adil.
2. Berpuasa sunat  Isnin & Khamis Jadual Puasa Sunat dan Ramadhan 2013
3. Andai dizalimi pohonkan kebaikan pada yang menzalimi agar jadi orang yang bertaubat..

Sudah tahu cara dan tips doa tidak ditolak ayuh kita amalkan..siapa yang berpuasa sunat hari ini doa banyak2 utk diri,keluarga, sahabat2, guru2 dan muslimin muslimat sekalian.



 












































































Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadith Pilihan

Blog Archive

Sahabat Blog

Jom Kita Bersilaturrahim