Ahad, 28 Oktober 2012

 12:31 PG         No comments
Innalillahi wa inna ilaihi rajiun ...
Ketika  ujian walau bagaimana berat sekalipun akan mampu dihadapi kerana merasakan Allah akan membantu. Inilah rasa yang dialami oleh Rasulullah SAW yang menenteramkan kebimbangan Sayidina Abu Bakar ketika bersembunyi di gua Thaur dengan katanya, "la tahzan innallaha maana – jangan takut, sesungguhnya Allah bersama kita!"
Hati sayu mengenangkan sahabat baik dahulu memberi message rasa hidup tak tenang sekarang ...diuji dengan masalah kesihatan dan keluarga yang baru dibina.. Messagenya hanya ku balas beberapa kali  dan bila dah rasa sedih tak sampai hati nak membalasnya..pernah dek kerana tertekan dia menefon ku pukul 2.30 pagi.Ya Allah berilah kekuatan pada sahabatku ini..cuma saya ingin meluahkan sedikit pada sahabat saya ini ..

Apabila kita tidak tenang pelbagai masalah akan timbul dalam diri kita.Bagi merawat diri daripada sifat tidak tenang bukan perkara yang susah sebenarnya .. amalan Fardu Ain wajib kita laksanakan dan cuba buat ibadah sunat yang ringan2 je dulu kalau kita jarang buat. Saya sarankan kuatkan semangat..rajin diri..paksa juga buat..sikit2 je dulu tapi tetap buat.. seperti 

From Google image
1. Rajinkan diri baca Quran. Satu hari satu muka surat pun jadilah sebagai satu latihan kalau kira jenis orang yang jarang baca. Membaca Al-quran kita secara langsung adalah ahli yang like pada Allah SWT mcm kita like kat FB tu..mula2 baca sekali 2 memang tak rasa apa2 tapi percayalah lama2 Allah akan beri kita rasa satu mcm nikmat yg susah kita nak ungkapkan..Rasullullah ada bersabda orang menjadi ahli Allah ni ialah orang yang menghafaz Al-Quran,membaca Al-Quran dan mengamalkan Al-Quran.

2. Zikirlah Astagfirullahalazim...La ilahaillallah...Selawat ke atas Nabi buat semuanya dalam jumlah 100x setiap hari..bukan lama pun sahabat2 sekalian ..tak sampai 15 minit siap..kalau dah biasa buat 6 minit siap..buat secara berterusan jgn sekali 2 je..lama2 kita akan dapat nikmatnya seperti kita baca Quran tadi. Cara mudah nak berzikir ni letaklah tasbih di kereta sambil mandu kita boleh baca, letak kat tempat tidur..insyaAllah Allah akan bantu kita bukankah selangkah kita dekat pada Allah 10 langkah Allah akan dekat lagi pada kita..

3. Solat Dhuha. Buatlah 2 rakaat setiap pagi..Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab "An-Nurain" sabda Rasullullah Sallallahu 'alaihi Wasallam yang maksudnya : "Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan." Luaskan makna rezeki tu bukan duit semata2..tetapi rezeki tenang dan sihat yang kita mahu..mula2 buat memang rasa malu,rasa riyak pun ada kadang2 tu Astaghfirullah..tapi percayalah lama2 perasaan itu hilang dan kita dapat lakukan seperti melakukan solat wajib..paling bahagia kita buat tu dah dapat niatkan buat bukan kerana mengharapkan rezeki tetapi buat hanya semata2 kerana Allah SWT.

4.Doa.Tidak ada istilah kecewa dan putus asa dalam kamus hidup kita . Doa adalah senjata kita. Allah yang suruh kita minta dengan Dia..jadi kenapa kita tak minta sungguh2..waktu hujan lebat, waktu dengar ayam berkokok ,lepas solat..tu adalah waktu doa makbul..
Kita kena minta banyak dengan Allah dan kena beri banyak pada manusia.Mengadulah..merayulah dan menangislah padaNya..sesungguhnya Allah sentiasa merindui kita supaya kita bermohon padaNya..itu sebabnya kita diuji..

Cukup rasanya utk kali ini ..sebagai modul latihan mudah untuk kita rawat diri supaya kita memperoleh ketenangan..saya mengajak diri dan semua sahabat serta pembaca entri ini amalkanlah 4 perkara mudah di atas. Janji   Allah itu benar yakinlah..lakukanlah setiap hari pasti diri akan bersabar bila diuji dan bersyukur bila diberi nikmat.
Saya bukanlah orang yang terbaik kita sama2 memperbaiki diri, berkongsi pengalaman dan saling berpesan-pesanan..Selamat beramal semuanya terletak pada diri kita dah dapat ilmu amalkan pasti akan merasai kemanisan amal yang dinamakan iman..wallahutaala a`lam..

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadith Pilihan

Sahabat Blog

Jom Kita Bersilaturrahim