Selasa, 30 Oktober 2012

 1:37 PTG         No comments
Astghfirullah..sakitnya gigi
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang..

Hartini -Farah Nini Zainal
Kesian sahabat saya yang duduk di hadapan saya yang sedang menanggung sakit gigi..daripada semalam dia cuba bertahan. Alhamdulillah sempat juga doakan dia dan Siti Solihah ni agar disembuhkan sakit giginya semasa solat sunat dhuha tadi. Masih diberikan ketabahan meneruskan tugas dengan menghantar jubah konvo di SPBI Sabak Bernam. Sepatutnya saya ikut sekali tetapi disebabkan bertembung dengan jadual PBS saya dikecualikan..Allah..Allah Kau mudahkan segala urusan kami.

Siti Solihah Juriamin.
Saje semalam sms dia bertanya khabar..maklumlah dia nak dtg rumah masa Aidil Adha hari tu tapi dukacita saya tiada di rumah..paling sedih masa raya aidilfitri satu family dengan semua adik beradiknya datang rumah saya tapi saya tiada di rumah juga. Innalillah dia pun sakit gigi juga..lawak la sms semalam itu rahsia la tak mampu nak dicoretkan di sini malu..Dia ni memang sahabat saya yang baik dan hubungan kami tak pernah putus...Alhamdulillah syukur atas nikmat yang Kau berikan.

Sebagai tanda simpati dan doa dari seorang sahabat saya ingin sarankan sahabat saya ni amalkan petua di bawah ini mg dgn izin Allah akan sembuh pas tu gi cabut gigi tu nanti sakit balik...

1.Baca Bismillah dan Surah Fathehah sebanyak mungkin.

2.Makan ubat tahan sakit.

3.Kalau tak hilang juga cuba tumbuk cengkih campur dengan air suam dan garam pas tu letak kat tempat yang sakit..guna kapas .kita akan rasa kebas2 sikit    (Alhamdulillah anak saya Farah saya buat mcm ni baik ).
 

4.Kalau ada rasa sakit sikit2..kumur ngan air garam. ini sesuai kalau kita makan manis tiba2 terasa gigi mula nak sakit.

5.Ha amalkan doa ni..sambil duduk ke, baring ke pegang tempat yang sakit..urut2kan dan mintalah dengan yakin pada Allah SWT ;


اَللَّهم أَذْهَبَ عَنهُ سُوْءَ مَا يَجِدُ وَفَحْشَهُ بِدَعْوَةِ نَبِيِّكَ الْمَكِينُ الْمُباَرَكَ عِنْدَكَ
"Ya Allah hilangkanlah darinya keburukan dan kekotoran apa yang dirasakan dengan pemintaan NabiMu yang mempunyai pengaruh dan diberkati di sisiMu"
-hadith Al-Baihaqi, dari Abdullah Bin Rawahah mengadu kepadanya bahawa dia sakit gigi. kemudian Rasulullah pun meletakkan tangannya yang mulia ke pipi Abdullah dan berdoa seperti di atas 7 kali. 
 
Doa ni saya ada amalkan dalam masa seminggu pastu Alhamdulillah saya dah boleh gi cabut gigi yang sakit tu..tu yang akak ada sarankan pada Tini gi Klinik Gigi Sungai Besar. Sekarang cabut gigi kat klinik kerajaan dah tak sakit kira sama je kalau kita gi klinik swasta boleh jimat duit sampai RM100 kalau cabut gigi yang bermasalah terutama gigi geraham..
Ok..Tini, Leha serta sahabat lain boleh lah cuba tips di atas...selamat beramal..


   

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadith Pilihan

Sahabat Blog

Jom Kita Bersilaturrahim